Peter og Anders i Kina

De er hjemme nu, og der er lukket for flere kommentarer.

OprindeligBlog

17 kommentarer til Peter og Anders i Kina

• Peter og Anders

Så er det blevet aften i Beijing, og vi er så småt på vej i seng. dagens indkøb er pakket ned i de store tasker mens håndbagagen stadig flyder..

Afslutningsvis har vi leget lidt luksus mennesker´her til aften, med KÆMPE middag, rigtig lækker “Foot Massage”! og cykeltaxakørsel lige til døren:)

Imorgen skal vi op kl. kvart i 8, lokal tid, for at nå til lufthavnen. (det vil sige kvart i et i DK).

Vi ses der hjemme!!

Dagens billede er en lille ret, der valgte at svitse vores smagsløg fuldstændigt af! Godt vi havde en Tsingdao!!!

• Peter og Anders

Så er vi kommet til Beijing igen:) dagens program lyder på de sidste indkøb, ud og spise på vores yndlings restaurant og forhåbentlig nå en omgang massage!!! Til sidst skal vi se om vi kan få pakket ALLE vores ting ned.

Håber i alle har det godt, vi glæder os til at komme hjem til Danmark og en iskold Carlsberg.!

Peter og Anders

• Jannie

Hej Peter og Anders
    Læst jeres skrivelser, godt at kunne følge jer på turen. I rager vel godt op over lokalbefolkningen. Svært at rejse inkognito.
    Tante Jannie

• Peter og Anders

Billedet hvor vi holder en lås, er en tradition på toppen. Du har en hængelås, hvor dit navn er indgraveret, som du så låser fast til en af de mange kæder der er overalt. På den måde er vi forevigede med toppen. På vores lås står der “Anders Peter 21.11.2009″.

Aldrig har en pizza smagt SÅ godt! Efter en lang dag, med mange oplevelser, kunne vi sætte tænderne i et lækkert stykke pizza sent på aftenen. Dagen startede ellers med at vi havde glemt at sætte et vækkeur til, så vi kom en smule sent op(kl. 7). Men af sted kom vi, og ind i den første bus der skulle køre os til banegården, hvor vi så skulle finde den næste bus der så kørte os de 150 km øst på til byen Hua Shan Village, ved foden af det hellige bjerg Hua Shan. Allerede i den første bus mødte vi tre rigtig flinke schweizere, som også skulle til Hua Shan. Et lille men, var den lange ventetid. Der gik halvanden time inden vi kom af sted fra Xian, hvor vi sad og ventede i bussen, det hjalp lidt med selskabet fra schweizerne. Af sted kom vi, og endte også på en lille parkeringsplads. Her gik det med taxa til en bus station, hvor vi så kunne købe vores billetter til at komme ind i naturreservatet. Turen gik med bus de første km, hvor vi steg ca. 200 meter i højde. Endelig fremme hvor vi kunne vælge om det skulle være den hardcore ”soldiers path” eller om vi skulle tage den stille og rolige østrigsk byggede svævebane. Ja, i må selv gætte jer til hvad vi tog op. Endelig oppe på toppen stod vi så. Det var som at stå på verdens tag og kigge ned over det kinesiske landskab. Eller vi kunne ikke se så meget, for vi var oppe i FRISK luft, og kunne se ned på smogskyen der lå som en tæt tåge og gemte det smukke land. Selvfølgelig var de 1500 meters højde ikke nok, så vi var af sted videre op mod ”Eastern Peak”. Et lille pit stop i 1800 meters højde, hvor den ene deltager var ved at koge over i sine langbukser(gæt hvem). Videre gik det, og langt om længe, efter rigtig mange vildt stirrende blikke, nåede vi den ultimative højde af knap 2600 meters højde med rimelig tynd luft! Udsigten var noget af det flotteste vi nogensinde har set. Alperne og Andes kan bare komme igen, for de kinesiske bjerge er de smukkeste!!!
    Men vi kunne desværre ikke blive på toppen for evigt. Så inden vi begyndte nedstigningen, fandt vi en lille hyggelig trappe i solen, og nød den lille smule mad vi havde medbragt(elverbrød og peanuts). Ned gik det, og hurtigere end op. Og nej, vi hverken gled eller fløj, men susede ned af de is og snedækkede trapper. På vejen ned stødte vi tilfældigvis på de flinke schweizere, som var så heldige at skulle overnatte på toppen. Snyd! Nede i byen igen kunne vi virkelig mærke hvor vidunderligt frisk og ren, luften på toppen havde været, for det rev i lungerne da vi indåndede den smog fyldte luft. Af sted med bussen, og MEGET sultne. Hjemme i Xian kunne det kun gå for langsom med at få noget mad!

• Peter og Anders

I dag er turen gået af sted på cykel! Nøj det er en udfordring i den kinesiske trafik. Der er ingen der holder for rødt og ordnen lyder: biler viger for lastbiler og derover, cykler viger for biler og derover, og fodgængere viger for alt! Turen gik igennem de flotte tunneler i den knap 700 år gamle bymur og videre sydpå hvor første stop var den lille vildgås pagode. Her så vi den smukke pagode og besteg den smukke 14 etager høje pagode. Den har været på 15 etager, men på grund af et kraftigt jordskælv, er den øverste etage faldet af. Samme lejlighed gik forbi det lokale Xian Museum. Her var der en flot model af den, den gang, største by i verden, og Anders var mere end elle vild! Det var også her vi fik vores første GRATIS ting. En lokal maler, skrev vores navne på kinesisk, og gav os så papiret med!!! (det endte så med vi alligevel købte noget hos ham). Videre på cyklen gik det mod den store vildgås pagode. Her var det svært at finde en parkeringsplads, men vi fandt til sidst en lille mur. Ind i den smukke park(og forbi de obligatoriske 50 souvenirboder), og videre op i toppen af den kun 7, men højere, pagode. Sikke en flot udsigt! Så var det tilbage til Shaanxi museet, der tidligere var lukket) hvor vi fik vores første GRATIS bilet, i anledning af ”The Republic Of Chinas” 60 års jubilæum. Det var et rigtig flot museum med masser af smukke kulturskatte. Deriblandt nogle Terracotta krigere. Så havde vi lige en masse ventetid inden det store fontæne show gik af staben kl. halv ni. Så turen gik på cykel ned til en rigtig hyggelig park med nogle søer og en masse bænke. Da klokken så blev aftensmad, stod den på hotpot med udsigt til den store vildgås pagode. Da klokken så blev halv ni, startede et MEGA flot show med masser af vand og farver. Hjem gik det i den vilde trafik, uden lys, for sådan er den kinesiske trafik.

Klokken er lige omkring otte og vi er vent hjem til hostlet efter en lang og oplevelsesrig dag. Xi’an er en meget overskuelig by, der er bygget op omkring et klokketårn med fire veje udfra. Disse hedder meget praktisk beidajie, nandajie, dongdajie og xidajie svarende til nørregade, søndergade osv. Den indre by er desuden omkranset af den lange bymur – så det var nemt at gå hele vejen fra hostlet og til banegården. I mylderet fandt vi frem til bus 306, der kørte østpå. Det er altid mere udfordrende og billigere at tage den offentlige bus, hvor alt selvfølgelig foregår på kinesisk. Hele dagen havde vi afsat til verdens 8. vidunder! Den mægtige terrakottahær, der bevogter kejser Qin’s grav. Vi brugte 4 spændende timer derude, hvor vi beundrede de over 2000 synlige ler-figurer i mandshøjde (man mener at der er over 15.000 i alt, og arkæologerne graver stadig skatte frem af jorden). Alle krigerne var klar til kamp med stridsvogne, heste og våben – udstillet separat. Men! Nu er det sådan, at man ikke altid skal tro på guidebøgerne! For der er slet ikke nogen udstilling af våbnene! Men vi fik dog lidt at se, i en mindre udstilling af nogle utroligt flotte bronzevogne(deriblandt kejserens ”sportsvogn”). Hjemme på hostlet lød det på LÆKRE konditorkager og dejlig kaffe. Nu går turen så ud i Xians natteliv, for lige at se byen ”by night”!

Her er lidt stemning fra den tomme bymur, det er nu godt med lavsæson:) her er ikke særligt varmt, faktisk meget koldt! men vi får nemt varmen af de lange gåture og de fede oplevelser..
    Vi skriver igen lidt senere, med lidt fra dagens program:)

• Nadja Morell

Hej drenge..

Det lyder super spændende og det var da heldigt at der var en side, som virker i Kinas-landet også :-)
    Hvor varmt – eller rettere koldt – er der generelt? I snakker jo om både sol og sne og 2 grader..

// Nadja

• Peter og Anders

Der er lidt problemer med at uploade billeder herfra, beklager..

Lavsæson er dejligt!

Nogle punkter er det DEJLIGT med lavsæson..

• Peter og Anders

Så er vi ankommet til Xian. Her er lidt varmere end i Beijing, så det er lidt nemmere at være ude en hel dag. dagen er gået med at udforske byen indenfor murene, og nu står den så på afslapning. Xian er Kinas gamle hovedstad og starten(eller slutningen) på Silkevejen. Det er den eneste by i verden der har så godt bevaret en bymur, der er hele 14 km. lang! Desværre var der is overalt på den flotte mur, så det var ikke muligt at leje en cykel og drøne rundt:( men vi håber på at det bliver lidt bedre inden vi skal hjem, så vi kan få en tur.
    Imorgen går turen til Terracotta hæren, med den lokale bus. Det bliver sjovt at prøve! Terracotta er en samling af ca. 6000-7000 person høje lerstatuer, der alle er iklædt kamprustning. Det er noteret som verdenskulturarv, og skulle være rigtig spændene!

Alt vel her fra Kina
    Anders og Peter!
    Dagens billede er fra den mennesketomme bymur..

• Stine Kastrup

Fuck, hvor lyder fedt ..
    Det er dejligt at hører i hygger jer, men hvordan får i kontakter rundt i Kina? Det med at bo hos en lokal familie må være rigtigt fedt, da i på den måde lærer landet af kende indefra. Jeg glæder mig meget til at hører mere om jeres tur :)

– Stine

• Kaj

Hej Anders og Peter

Dejligt at høre fra jer og spændende atfølge lidt med på jeres færd.

Fortsat god tur inden for murene

Kaj ;-))

• Peter og Anders

Her er et billede fra toppen..

Hej allesammen:)

Idag er vi endelig kommet på en blogside, der ikke er spærret i Kina:) desværre kan vi ikke nå at skrive så meget, da vi skal nå et tog idag.. Idag går turen nemlig imod den gamle hovedstad Xian, 800 km sydvest for Beijing. Indtil videre har vi oplevet en masse, blandt andet en to dages trekkingtur på den store mur! det var simpelthen den bedste oplevelse, også fordi vi boede hos en lokal familie, i en lille landsby. vejret den første dag var perfekt til den lange opstigning (1000m. næsten lodret), med sol og nogenlunde temperatur. Det var perfekt vejr til at gå på den del af muren, hvor der ikke kommer andre turister.! dagen efter var der SNE! og der var rigtig meget af det! så endnu en fantastisk oplevelse, med så drastisk et vejrskifte..

lige nu er der høj sol, ca. 2 grader og ingen vind. et rigtig godt vejr i Beijing!